Followers

nuffnang

Dr Badrul Amin

halwa kalbu

halwa kalbu

Sunday, 19 June 2011

Riadah Bersama Yang Tersayang

Pagi semalam, lepas solat subuh berjemaah di masjid as-syakirin uitm segamat, dan selepas membaca al-ma'thurat dengan adik-adik, dan mendengar sedikit tazkirah dari kak Rabiatul Hasanah Muhammad Nasib a.k.a kak Hasan, saya menyampaikan perancangan saya pagi itu iaitu untuk strolling. Saya ajak adik-adik join sekali. Tapi ada yang tak dapat sertai, misalnya adik-adik sem 1 yang ada modul. Kemudian Siti Aisyah Muhd Mustaffa, dip information management sem 3; kata yang Ruby( Nik Siti Robiah Mohd Ali) dah tempah basikal untuk beriadah pagi ini. Alhamdulillah, meriahla jugak aktiviti pagi ni. Kemudian aktiviti kedua yang dirancang ialah membasuh telekung Masjid As-Syakirin ini. 

Pada mulanya saya, kak Hasan, Intan dan empat orang adik-adik pra-diploma perdagangan berjalan-jalan dahulu, sementara Aisyah dan Shira pergi mengambil basikal yang ditempah. Kami bertujuh bermain-main sebentar di taman berdekatan masjid dan membuat pertandingan siapa paling lama dapat bertahan di tiang besi, main jongkang-jongket dan kemudian mula berjalan ke tempat lain pula tapi tak lama kemudian saya ajak Intan untuk berjoging. Peluang diambil dengan niat untuk mencergaskan badan yang selalu sakit-sakit ni dan yang makin bertambah-tambah lemak...:-(( dalamberjoging tu Intan yang duduk luar menceritakan sebuah kisah seram yang pernah dilalui oleh seorang pensyarah lelaki baru semasa baru melaporkan diri di sini...

Oleh kerana tiada tempat tinggal, beliau ditempatkan di villa yang sedang kami lalui ini...villa ini terletak berhadapan masjid sahaja yang sekarang dihuni oleh penuntut lelaki yang dapat kolej, tetapi tiada bilik (tak cukup bilik). Kata Intan, sewaktu lecturer tu nak tidur, dia hendak menutup pintu bilik, kemudian nampak satu makhluk yang tiada wajah dan badan hanya sampai ke pinggang sambil memegang kek. Makhluk tu nak bagi lec tu makan kek tersebut. Kemudian lect tu baca ayat2 suci dan kek tu pun cair. Kemudian cepat-cepat la lect tu pecut. Nasib baik tak jadi apa-apa macam dalam movie2 seram kan??huhu...

Tak lama kemudian, basikal pun sampai. Cik Shira menyerahkan basikal kepada saya, dan berbasikallah saya dan Aisyah, melepasi kolej Taming Sari(lelaki) dan sampai je di kolej baru yang sedang menghitung hari je boleh masuk, saya mengajak Aisyah menjelajah ke sana...kolej 'Siluk Berlingkung', untuk pelajar-pelajar sem 6 perempuan dan pelajar lelaki junior. 

Tak pernah rasanya pelajar perempuan dan lelaki ditempatkan sekali macam ni. Asalnya kolej ini untuk lelaki, tapi disebabkan  tidak cukup kolej dengan kolej Nilam yang masih terbengkalai (renovate tak siap-siap lagi!) maka ramailah yang merempat, menyewa luar dan tak dapat kolej. Yang merempat tu pelajar sem 6 perempuan lah; seperti yang empunya tulisan ini... :""(( dan Intan, dip in Accountancy-Dekan setiap sem dan CgPA 3.87- pun tak dapat kolej. Katanya sem depan pelajar-pelajar perempuan sem 5 dan 6 pun dah tak terjamin tempat...setiap sem kemasukan akan banyak, dan sebelum ini penuntut lelaki sem 4 dan ke atas tak layak secara automatik menduduki kolej, mungkin sem seterusnya pelajar perempuan akan lalui perkara yang sama...hurmmm...

teringat awal-awal sem dulu planning nak menyewa sama-sama dengan Fatin dan Intan...Tapi tak lama kemudian Fatin dah dapat kolej dan Intan menyewa luar...macam-macam kami planning dan angan-angankan...huhu...walaupun housemate tak menjadi, kami tetap rapat sekarang, malah saya dan Fatin dah jadi macam P.I-mate...iaitu rakan masjid(Pusat Islam) sebab kami selalu tidur di Masjid ni bersama dan suka loyar buruk bersama juga... ;-)) Kami juga ada nama sendiri -FALAH-(Fatin&Adilah) terpinga-pingala orang kalau kami saling memanggil nama macam tu, kot-kotla cakap pasal persatuan Al-Falah yang mana Fatin adalah NYDP nya...huhu..pening3...

bersambung bab riadah....selesai pusing satu uitm berbasikal dan berjalan dengan aisyah, Intan, ruby, Jira, kak Hasan dan adik-adik pra, kami pun pulang ke Masjid As-Syakirin untuk mengambil barang masing-masing. Sempat dulu singgah di taman bersebelahan bangunan admin untuk bergambar sakan dan kemudiannya makan di benteng(kedai makan) kolej Taming Sari.  

Selepas itu?Asy-Syahidah lah semuanya kepenatan...huuu...petang pula saya dan kak Hasan ke perpustakaan  buat research dan study...harap-harap ada lagi peluang beriadah macam ni....bukan senang nak pegi ramai-ramai bergumbira sambil menyihatkan badan...Alhamdulillah...

No comments:

There was an error in this gadget