Followers

nuffnang

Tuesday 1 November 2011

Kenangan Masuk Dewan Bedah-OGDS

Bismillahirrahmanirrahim...
Siang tadi saya saya melalui proses Endoscopy-OGDS  (oesophago-gastric-duodeno-scopy) . Mula-mulanya macam tak berdebar la..sebab doktor cakap 'pembedahan kecil'. Keluarga pun tak berapa tahu. Abang ketiga tu tahu pun saya ada appointment dengan doktor pakar je, malas nak elaborate lebih-lebih... Alih-alih dalam kebosanan menunggu, mesej la kakak. Then kakak reply;"mak, sume dah tahu ke?"
My answer was-"ntah"-
then she replied-"bagila tau, kalau ko ade suami kene mintak izin, ko ade abang2, mak..setiap inci tubuh badan kite ni ade tuan punye..walaupun minor, atleast bagitahu.."
oklah, bagilah tahu...saya pun mesej abang ketiga, kedua dan kelima.....

setelah menunggu dan dipuasakan dari jam 12 malam tadi, akhirnya dekat nak pukul 12 tengah hari tu tibalah giliran saya..Masa tu Allah je tau macam mana sakitnya perut sebab lama sangat kosong..saya diberi sepersalinan baju untuk disalin..kata doktor tu, awak cabut semua kecuali yang dalam2..
bila dah kat bilik persalinan,. tudung dengan jubah je saya cabut..baju yang saya pakai ni berlapis-lapis..stokin, armguard, dll masih melekat..yang sakit dalam perut, buat apa nak cabut habis...biaq pi la..hehe..
Kemudiannya jenuh la nak mengikat baju operate tu dengan talinya kebelakang..dan kain dia pulak labuh semacam...sudahnya saya lipat sikit kain tu kedalam dan ikat macam kain batik..

susunan bilik persalinan tu macam bentuk U, masuk ikut sebelah sini, keluar ke dewan bedah pintu sebelah sana..berdepan dengan  pintu masuk dewan bedah tu ada sinki dan cermin serta tempat macam bangku. tengah dok berdiri atas bangku sambil mengadap pintu dan membelakangkan cermin untuk mengikat tali baju tu, tiba2 doktor Melayu, lelaki yang tadi bukak pintu, mana tak terkejut mak! Nasib baik tak tersembul mukanya dan dia pun tutup balik, pastu mintak maaf dan barula panggil elok2..Cik Adilah, awak dah siap? Dah2..tapi tutup kepala? -Kejap ye- Kemudian masukla cik nurse memberi penutup kepala dan mengiringi saya ke dewan bedah..tak selesa sangat sebab nampak sebahagian anggota badan...nasib la ada 3 je doktor lelaki dalam tu, then doktor Cina sorang ni je yang pandang sambil menemuramah saya...saya dah jalan macam ketam sambil bercakap dengan doktor tu supaya tak nampak bahgian belakang badan..hiuhiu..

Kemudian masuklah akan daku ke dewan bedah itu...mak aih...mulala debaran nak datangkan...
Kemudian saya disuruh baring di atas katil bedah tu...tengok segala kelengkapan macm dalam tb la...tak caye la den..huhu. Terkial-kial saya nak baring atas katil yang tinggi tu, then barula cik nurse yang sebaya saya tu hulur  tempat pijak...
diorang suruh baring mengiring, nganga mulut, keluarkan lidah dan disembur sesuatu..lepas beberapa belas titik saya disuruh telan.
Ya Allah payau, pahit!!urghhh dengan mimik muka yang dah tak cover sampai sister terpaksa pujuk n cakap memang tak sedap pun, tahan je la ye...waktu tu ada 3 nurse..dua yang muda dan  pelajar praktikal, sorang tu yang tua sikit..

Tak lama kemudian lidah mula rasa macam tak wujud..kebas! Setelah dibaring mengiring kekiri, dibetulkan segala kemudian saya disuapkan sesuatu seperti corong dan gigit.
Tak lama kemudian baru doktor cina tadi masuk..Doktor Lee Ching Hong; lulusan universiti Taiwan..
Baik sungguh doktor tu, dia cuba tenangkan saya..bersama sister tu, yang student praktikal dua orang ni dah pegang2 saya macam saya nak meloncat dari katil tu pulak..

Kemudian...
bermulalah situasi tergetir dalam hidupku..
Saat doktor memasukkan kamera tu kedalam dan menolaknya masuk dan terus masuk dan terus tolak lagi, ya Allah....sekuat hati saya gigit corong tu..kemudian saya diminta menelan..sakit jugakla rasa nak menelan..nasib baik sangat diorang dah bius siap-siap..Kemudian mereka kata kena tahan tau, kalau rasa nak muntah tu tahan je...tak lama kemudian bila dah sampai at certain depth, mereka masukkan cecair dan mulalah saya muntah. Sebelum prosedur dimulakan saya dialaskan kain dibawah mulut..dan straight kat bawah tu ada tong sampah..
jenuh saya muntah dan tak berhenti sampai jenuh jugak doktor dan misi nak pujuk.."tahan dik, jangan muntah, pejam mata, selawat banyak2". sebenarnya kalau muntah masa operate tu amatlah bahaya, nanti air boleh masuk paru-paru..sedar tak sedar, muntah (air yang dimasukkan tadi) keluar, air mata pun keluar...sampai basah2 muka...

isk3...lepas operate, mesj abang cakap dah siap, tapi rasa macam nak tercabut nyawa, nak terkeluar segala isi perut..tapi Alhamdulillah...selesai jugak..walaupun hampir diberhentikan kerana muntah tak berhenti..Nasib baik atas pujukan doktor dan pegangan kuat dari nurse2 tu saya mampu harungi saat2 getir itu tadi...
Alhamdulillah...

Dalam masa dua bulan saya harus kembali semula ke Doktor Pakar 4 Hospital Segamat(Perubatan dan Pembedahan)
Saya diberi ubat Omeprazole 40 biji, dan dua jenis antibiotik, satu tu sekali makan kena telan EMPAT biji dan satu lagi dua..so totally ENAM bijik antibiotik..isk3...


Kalau nak tahu lebih lanjut pasal prosedur ni,bolehla kalian search kat internet type; OGDS/endoscopy
atau ke link ni http://harraz-humyrah.blogspot.com/2009/10/pengalaman-endoscopy-ogds.html
atau http://www.gcgeorge.net/2007/05/01/endoscopy-ogds/

ok, terima kasih kerana meluangkan masa membaca disini..






3 comments:

Kak Mahh said...

Pengalaman yang menarik...

Ady skywalker said...

Sakit jgk la buat tu.. Tadi baru buat mcm nk terhenti nafas da

Anonymous said...

Salam, ogds ni kena buat sebab apa? Gastrik ke?