Followers

nuffnang

Dr Badrul Amin

halwa kalbu

halwa kalbu

Tuesday, 14 September 2010

1 Syawalku

Bismillahiraahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..
Macam mana sambutan Syawal kalian? ade yang meriah..ada yang hambar..macam-macam gaya sambutannya kan? Ada yang merasa pertama kali menyambut dalam suasana baru; bersama suami atau isteri yang baru dinikahi, bersama keluarga baru iaitu keluarga mentua, bersama orang baru; contohnya anak baru, ayah baru, mak baru,adik-beradik baru..ada juga yang kali pertama menyambut raya dalam kesedihan..tanpa insan tersayang; suami, isteri, ibu atau ayah atau kedua-duanya, adik-beradik, tanpa anak tersayang, dan ada juga kali pertama tanpa anggota yang lengkap dek kerana kamalangan terutamanya mercun...

Walaupun ini tahun kedua kami sekeluarga hilang tonggak, tapi ia adalah Syawal ketiga tanpanya. Alhamdulillah, jiwa ini lebih kuat dari sebelumnya..cuma yang kukhuatirkan sepupuku dan sahabatku yang baru kehilangan ayah mereka..tambahan pula mereka sangat rapat dengan ayah mereka..buat Hartini Haji Baharuddin, Amirah Syuhada Rostin, Siti Sarah Rostin dan Amar- semoga kalian sentiasa kuat dan tabah dalam menempuh kehidupan mendatang tanpa insan bernamaabah dan melalui raya ini buat kali pertamanya tanpa mereka.

Pagiku dimulakan dengan mmbuat kuah kacang untuk ketupat..entah jadi entahkan tidak..semalam siap sanggup online lagi cari resepi..alih-alih time goreng kacang tu da terlebey plak..ade harapan tak sedap nih..time2 nak buat ni la teringat kenangan dengan abah..biasanya pagi2 raya macam ni abah akan masak kuah kacang tu..tukang prepare bahan sape lagi kalau buka anak dara dia sorang ni..pastu siap cakap "tengok abah masak..esok kalau abah takde senang.."sepotong ayat yang sentiasa terngiang-ngiang di cuping ini..dulu, kini dan selamanya..dulu dengar ayat tu sepintas lalu je; sekarang ayat-ayat tu tinggi nilainye.. Napela tak tgok abah masak btol2?kan da tak pandai masak?huhu. setiap kali abah didapur [sebab memang kegemarannya masak sedap2] saya akan menyemak disitu..terpacak di tangga..kadang2 buat2 basuh pinggan..yele, bapak pulak masak; anak bini tgok je..huhu..tapi ikut mood jugak abah ni..besenye memang makla masak.
Sambil memasak kuah kacang di pagi raya yang hening ni saya pasang takbir..maklumlah jap lagi takde can nak solat sunat Aidilfitri. red flag..

Seperti yang dijangka kuah kacangku tak menjadi sebab kacang nye terlebey hangus..
Lepas solat sunat Aidilfitri, saya, kakak, abang ketiga dan isteri serta abg kelima menziarahi pusara arwah abah tercinta..waktu kami sampai Imam Malik sedang mengetuai bacaan Yassin di kawasan lapang tanah perkuburan..selepas itu kami beredar ke pusara Abah tercinta..kami sedekahkan Tahlil..masih ada kesedihan..cepat-cepat kuelakkan air mata ini dari menitis dengan menarik nafas dalam2 dan menenangkan fikiran serta meliarkan mata ke arah lain drpada memandang nisan arwah abah..

Pulang dari kubur kami beraya ke rumah Pok Ya..depan rumah je..setiap kali pagi Syawal mesti anak dia akan dipos ke rumah kami menghantar juadah..tak penah lagi kami dulu hantar..hihi..Tahun depan lah nampaknya [azam telah ditanam] Selesai rumah Pok Ya terus bergerak ke rumah Uyah @Munirah Pairon. Tapi takde pulak kat rumah makcik sorang ni, then kakak uyah telefon dia, dekat rumah Aina rupanya..tak sempat menjamah apa-apa pun Aina suruh kerumahnya, kata kakak Uyah, Aina halau ke rumahnya..tak ke pelik bunyinya?[ gelak-gelak] 

Tengah borak-borak ngan cik aina tu, babah uyah call, balik segera sebab mereka nak pulang kekampung dan dipelawanya saya dan kakak sekali. Saya no hal je, sebab selalu sangat dah ikut mak ayah Uyah berjalan. Kami pun bersalaman nak balik, sampai luar rumah Aina tu Along Uyah dah menunggu, wah tak menyempat-nyempat..teruslah kami menaiki kereta itu dan menghantar kakak ku pulang lalu mintak ijin mak untuk ke kampung Uyah di Rompin; kurang sejam dari sini..menaiki kereta bawaan abang Uyah ini rasa macam terbang; teringat semalam waktu tulis kat facebook, then Uyah komen kat status saya " esok aku fly ke rompin".. This is it Uyah..huhu..beberapa kali kami terjerit kerana terlanggar dan terlompat dengan tingginya..ayah segala laju pemanduan encik Along ni..walaupun kami agak lewat sebab hantar kakak tadi sempat jugak kejar babah Uyah..laju amat la namenye.
inilah adat n adabnye kalau anak dare di rumah org..menyental pinggan mangkuk
Seharian kami disini..beraya ke rumah saudara-mara Uyah dan menziarahi pusara datuknya, paling tak boleh dilupakan peristiwa mahu ke tandas kerana mahu membuang air kecil. Tandas di rumah ibu saudara mak Uyah tu tersumbat kata ahli rumah itu, jadi kami pun heretla cebok dan baldi. Mula2 cedok air dari perigi, lepas tu jalan la beberapa puluh langkah ke rumah sebelah yang juga saudara Uyah tapi telah berpindah. Nasib baikla try simbah air dulu dalam mangkuk yang kotor airnya itu..ku anggap lumpur..rupanya dot dot dot..terbantut hasratku..dengan tandas yang tersumbatnye, baik batalkan jela niat suci lagi murni itu..Kami pun pulang kembali ke rumah tok sedara Uyah..diikuti oleh nyamuk2 dari belukar tempat jamban itu terpacak..sampai ke dalam rumah nyamuk tu masih ada..jarang jumpa darah manusia gamoknye..

Yang kelakar lagi lucu tu, yang berhajatnye saya, yang digigit nyamuknye Uyah dan kakaknya..sampai berbintatla..walaupun dok dekat2 situ jugak, tak kena gigit pun..agaknye nyamuk2 lain nampak kot macam mana saya hempuk kawan2 diorang sampai maut dan kumpulkan jenazah2nya sekali..huhuk
Demikianlah kisah 1 Syawal saya, kisah anda?
Walaupun tak direzekikan balik kampung, tapi dapat berjalan ke kampung orang ni seronok jugak..

Apa-apapun semoga daku direzekikan Allah Yang Agung lagi sekali untuk bertemu RamadhanNya yang mulia dan memanfaatkan sebaiknya..mungkin antara sebab rasa hambar raya ini sebab Ramadhan yang banyak kucuaikan..malah puasa dan solatku itu belum tentu Allah terima..

Tuhan, terimalah ibadahku yang tidak sempurna ..
ia serba kekurangan dan banyak cacat celanya..
Tapi apakan daya, 
Ini yang kumampu mempersembahkan kepadaMu

-next entry lagu Qatrunada Indonesia; Tuhan Terimalah Ibadahku..
wassalam..
Thanks reading!

No comments:

There was an error in this gadget