Followers

nuffnang

Dr Badrul Amin

halwa kalbu

halwa kalbu

Friday, 6 January 2012

Ilmu Tak Ternilai

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah Selasa lepas saya diizinkan Allah untuk melangkah pergi ke rumahNya untuk menunaikan solat jemaah..kata Ustaz Azrul Imam Besar Masjid As-Syakirin UiTM Segamat, kita kena pergi masjid supaya  kerana disitu terdapatnya hidayah Allah...tak boleh 5 waktu at least satu waktu, tak boleh hari-hari at least sekali seminggu...lelaki lebih-lebih lagi dianjurkan ke masjid...

Selepas Maghrib ada kuliah disampaikan oleh Ustaz Nazaruddin, Pensyarah CITU UiTM Segamat..
Mula-mulanya dia berbicara tentang Dajjal. Saya terlewat mendengar kerana masuk ke bilik gerakan PERMAS sebentar..Saya ambil HP saya dan rakamkan ceramah beliau memandangkan buku nota tertinggal..berikut antara perkara berkaitan Dajjal Laknatullah yang saya sempat rakamkan ~Sharing is Caring~

1- Ada empat buah masjid yg dia tak boleh masuk -Masjidil Haram, Nabawi, Aqsa dan Masjid At-Thur (riwayat AlBaihaqi)

2- Fitnah Dajjal (merujuk kepada sebuah kitab yang tidak jelas namanya) antaranya:
dibawakan kepada dua manusia dua sungai
*sungai pertama -airnya putih bersih dan mengalir
*sungai kedua -airnya macam api yang menggelegak
Nabi SAW bersabda hendaklah kamu pilih sungai kedua nescaya kamu akan selamat.

Dajjal juga boleh perintahkan hujan turun, boleh perintahkan pokok tumbuh, hidupkan orang mati, memperkenankan permintaan seseorang yang ingin melihat ibu dan ayahnya yang telah meninggal dunia malahan orang itu boleh bercakap-cakap dengan ibu ayah tersebut. Ulama' berkata bahawa dua orang itu adalah syaitan yang menyerupai ibu dan ayahnya...

Akhir sekali dia akan bertanya "SEKARANG SIAPAKAH TUHANMU"
siapa yang imannya tak kuat akan berkata "ENGKAULAH TUHAN**"
-Nauzubillah..

Bagaimana kaedah nak elak dr fitnah Dajjal?

1- Berdasarkan hadis Nabi, "Siapa yang menghafal 10 ayat yang pertama daripada suarah AlKahfi InsyaAllah dia akan selamat daripada fitnah Dajjal"

2- disebut oleh Ulama' Fiqh sebagai sunnat muakkadah, sunat membaca doa yang diajarkan oleh Nabi SAW ini sebelum memberi salam; yang mengandungi empat perkara

*Allahumma inni 'au zubika min 'aza bi jahannam-Minta Allah jauhkan dr azab api neraka jahannam
* wa 'auzubika min 'azabilqabri -minta dijauhkan dr azab kubur
* wa a'auzubikaminfitnati mahya wal mamat-minta dijauhkan dr fitnah semasa hidup dan selepas meninggal
* wa 'auzubika min syarri fitnati masihi dajjal -minta dijauhkan dr fitnah dajjal..

Seterusnya Ustaz sambung kuliah tentang 'Muafiq' iaitu seorang yang sempat berdiri bersama-sama dengan imam; semasa dia berdiri dan dia ada masa yang cukup untuk membaca AlFatihah dengan bacaan yang sederhana...

Kemudian Ustaz menyebut tentang 14 keuzuran yang mengharuskan makmum yang muafiq untuk lewat darpada imam dengan 3 rukun panjang...
3 rukun panjang itu ialah rukuk, sujud pertama dan sujud yang kedua...
maknanya dia ada tempoh sampai sujud yang kedua imam tu untuk habiskan Al Fatihah jika memiliki salah satu dr 14 keuzuran tersebut...


Saya amat berterima kasih kepada Tuhan kerana kepergian saya ke rumahNya itu menganugerahkan saya ilmu yang tiada nilainya...yang selama ini tidak pernah diketahui...MasyaAllah betapa jahilnya diri...sebab itu saya mahu kongsikan di sini...

Walau bagaimanapun 14 keuzuran tersebut akan dibincangkan dalam entry seterusnya atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan..

3 comments:

Original CikTeddy said...

nice info..^_^

Namee Roslan said...

Alhamdulillah.ilmu ni boleh cari kt mana mana je sebenarnya. kdg2 kita naik bus pun kita boleh dpt ilmu kan.:) kita selalu kena usaha untuk dapatkan ilmu,kan kan :)

anaMuslimah said...

haah ;-))

There was an error in this gadget