Followers

nuffnang

Tuesday 31 May 2011

Tempat Tinggal Iblis

~ Tempat Tinggal Iblis ~
=================
Salah seorang sahabat Anas bin Malik ra berkata: “Iblis laknat telah bertanya kepada Allah swt antaranya:

            Berkatalah Iblis kepada Allah swt : “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat kediaman iaitu rumah untuk berzikir kepadaMu. Tunjukkanlah kepada ku tempat kediamanku.”

            Firman Allah swt yang bermaksud : “Wahai Iblis, tempat kediamanmu ialah dalam bilik air (tandas).”

            Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat mereka berkumpul (masjid, surau). Dimanakah tempat bagiku berkumpul?”.

            Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, tempat untuk kamu berkumpul ialah di pasar-pasar (dipusat-pusat membeli belah, pesta-pesta, kelab-kelab malam, majlis-majlis maksiat, tempat-tempat hiburan dan sebagainya).”

            Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan pada anak Adam itu kitab untuk mereka membaca (Al-Quran). Tunjukkanlah kepada ku apakah bahan bacaanku?.”

            Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, bahan bacaanmu ialah Syair (sajak dan yang bersangkutan dengannya).”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kepada mereka cerita-cerita (kata-kata benar), apakah cerita-cerita bagiku?

Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, cerita bagimu ialah kata-kata dusta (bohong dan yang bersangkutan dengannya).”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan azan pada anak Adam untuk mereka mengajak orang datang (mengumpulkan orang untuk sembahyang berjemaah). Apakah azanku (untuk mengumpulkan orang)?”

Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, azan untukmu ialah seruling.”

Berkata Iblis : “Ya Tuhanku, Engkau telah mengutus para utusanmu (para Nabi dan para Rasul) kepada anak-anak Adam. Siapakah yang akan menjadi utusan bagiku.”

Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, para utusanmu ialah terdiri dari para dukun (dan yang lebih kurang sama dengannya).”

Berkata Iblis: “Ya, Tuhanku, Engkau telah berikan kitab bertulis (ayat-ayat Al-Quran) kepada anak-anak Adam. Apakah tulisan bagiku?”.

            Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, tulisan mu ialah tulisan gincu yang palsu di badan (seperti lukisan-lukisan di lengan, tahi lalat yang diada-adakan dan yang lebih kurang sama dengannya).”

            Berkata Iblis: “Ya, Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak-anak Adam itu perangkap-perangkap. Apakah perangkap bagiku.”

            Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, perangkapmu untukmu ialah wanita-wanita.”

            Berkata Iblis: “Ya, Tuhanku, Engkau telah memberikan makanan (yang disebut dengan namaMu) kepada anak-anak Adam. Apakah makanan untukku?.”

            Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, makanan untukmu ialah sesuatu yang tidak disebut nama Allah.”

            Berkata Iblis: “Ya, Tuhanku, Engkau telah berikan minuman (minuman yang halal dan yang sentiasa dimulakan dengan bismillah) kepada anak-anak Adam. Apakah minuman bagiku?”.

            Firman Allah swt yang bermaksud: “Wahai Iblis, minuman untukmu ialah sesuatu yang memabukkan (seperti arak, yang lebih kurang sama dengannya dan minuman yang tidak dimulakan dengan bismillah).”

            Berkata Ibnu Mas’ud ra : “Kalau seseorang itu makan dengan tidak membaca bismillah, maka syaitan akan makan bersamanya. Apabila seseorang itu makan dan dimulai dengan bismillah maka syaitan tidak akan dapat makan bersama bahkan syaitan akan memuntahkan kembali apa-apa yang sudah dimakannya.

            Berkata Ibrahim Annakhaai: “Kalau seseorang itu masuk ke rumahnya dan memberi salam, maka syaitan akan berkata: “Tidak ada tempat bagiku disini.” Dan kalau seseorang itu hendak makan atau minum lalu dimulai dengan bismillah maka syaitan akan berkata: “Tidak ada tempat dan tidak ada makanan dan minuman untukku di sini.” Akan keluarlah syaitan dengan rasa kecewa.”

No comments: