Followers

nuffnang

Monday 12 December 2016

1 Tahun Yang Panjang

Part 1

Bismillah..
Lama rasanya tidak menulis di sini..

Last entry dalam blog ni adalah pada oktober 2015. Kemudian ia menjadi 1 tahun yang panjang dan menguji.

September 2014 adalah tarikh keramat yang besar dalam hdup saya kerana ia menjadi bulan terakhir saya makan gaji. Sebelum buat keputusan besar memulakan perniagaan sendiri,makanan jalanan dari Jepun iaitu Takoyaki.

Almaklum benda baru, tak ramai yang tahu tentang takoyaki..masa tu sambutan sangat2 luar biasa. Alhamdulillah..

Kalau ikut mentor bisnes, nak meletak jawatan dan tumpu pada perniaagaan sendiri sepenuh masa perlu ada simpanan sekurang kurangnya 6 bulan gaji. Itu tidak berlaku kepada saya. Kerana gaji terakhir itulah simpanan saya. Tetapi syukur kerana perniagaan saya menjadi dan saya boleh survive tnpa simpanan yang cukup. TAPI jangan sekali2 newbie perniagaan cuba2 ikut macam saya yee..

Banyak lagi kesilapan saya di awal2 perniagaan yang banyak mmberi impak dalam hidup saya..

Antaranya, saya tidak buat kira2 kos, belanja, untung dan rugi dengan betul.
Selepas sekian lama baru sedar perniagaan saya tak berapa menguntungkan. Malah menanggung rugi serta kesulitan selama beberapa bulan akibat kecuaian ini.

Saya tidak membuat kajian pasaran sehabis baik dan saya jual terlalu murah. Kalau di shopping2 mall kotaraya, harga takoyaki ialah paling kurang 3 biji rm 5.30  ..tapi saya jual 4 biji rm 3.50 jika delivery dan 3.00 jika ambil sendiri di rumah..

Kemudian saya buat penstrukturan harga sehingga RM 5 bagi 4 biji takoyaki. Barulah boleh bernafas sedikit. Namun GST pula muncul..
Selepas gst, kenaikan harga minyak petrol serta minyak masak, harga saya masih sama. Kini amatlah perlu kepada penstrukturan baru harga kerana amat terasa kesannya..

Yang kedua kesilapan pada harga ialah, mentor menyatakan jika benda baru dan kita adalah pencetus serta tiada lagi seumpamanya disitu, letak lah harga yang tinggi. Kerana bukan mudah didapatkan di kawasan kejiranan itu. Sebab itu jika musim perayaan, hrga ayam boleh naik mendadak. Ini kerana akibat kekurangan bekalan. Pembeli tiada pilihan selain menurut sahaja hrga pembekal. Maklumla nak ternak dan sembelih ayam sendiri memang tak kuasa kan..

Ok guys..akan bsambung.
Tupun jika ada yg membaca.hehee
Wassalam n have a nice weekend!




No comments: