Followers

nuffnang

Dr Badrul Amin

halwa kalbu

halwa kalbu

Tuesday, 24 June 2014

Kisah Memilukan Seorang Anak Syurga


Siapa sahaja yang menonton video penemuan remaja OKU berusia 15 tahun di n9 ini pasti menangis hiba. Pasti.

Tuhan sahaja tahu penderitaan yang dilaluinya.
Maka segala sumpah seranah, kutukan, caci maki terhambur kepada puan Lola ibu anak syurga ini..
pilu, bila dalam proses memindahkan adik ni dia seru nama mak dia..

Kenapa begini anakmu?
Tak tercapai dek akal apa pun alasan diberi. 
Tak tahu bagaimana minta pertolongan jkm??
tapi facebook ada..
kalau sempat upload gambar bermekap cantik, selfie dalam kereta bagai y not spend just only 5 minutes of your life to look for JKM??
taip sahaja diruangan cari itu J-K-M
muncullah senarai page, friend menggunakan nama JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT.

Kemudian kita dihebohkan dengan statement wardina safiyyah tentang bagaimana oku di australia di layan..
sekali lagi puan wardina mencetus kontroversi salah! Sama seperti kes ust Don..
Kenyataan Puan WS disangkal seorang warga  malaysia yg menetap di Australia tentang betapa teruknya layanan pihak disana berbanding Malaysia dalam pengurusan OKU..



Diabaikan.

Takde kesan pukul2.

Diabaikan tanpa makanan. Penjagaan kesihatan yang baik. Tahap kebersihan yang tidak memuaskan. Tanpa minuman dan pakaian yang sepatutnya. Tapi bagi aku tanpa penjagaan yang sepatutnya kira penderaan juga. Penderaan mental namanya tue. Memang takde kesan pukul2 tapi terkesan la kat ahti budak tue.

Aku rasa kita kena lari sikit dari menyalahkan ibu dia semata2. 

Cuba fikir. Anak ini mesti ada bapa kan?

So kat mana bapa dia? Kenapa bapa kepada remaja ini tak muncul2kan diri sampai sekarang?

Kenapa suami kepada ibu Lola pun senyapkan diri?

Kenapa sedara mara Ibu Lola pun tak cakap apa2?

Pendek kata. Ibu Lola neh macam anak yatim pun ada. Tanpa ahli keluarga. Senyap je. Bukan aku kata dorang kena muncul depan wartawan. Jangan salah faham. Tapi bukan kah dorang sepatutnya melawat Firdaus yang ditahan kat hospital tue.

Mana dorang semua?

Kenapa tak melawat?

Kenapa tak jenguk2 sedara OKU yang diabaikan dan terbiar sakit?

Yang datang sorang aje. Itu pun bukan sedara mara dia pulak. Hanya orang luar. Seseorang yang pernah mengasuh Firdaus ketika dia kecil2 dulu.

Itula aku cakap. Ada sesuatu yang sedang berlaku disini. Ibu Lola jek yang tahu cerita sebenar. Jika selama ini dia boleh aje jaga anak dia yang sakit kenapa sekarang tak boleh jaga?



Dah meninggal dunia pada 2 tahun yang lepas. Itu pun hasil siasatan polis. Nampaknya ibu Lola yang ditahan reman pun tatau nak menjejaki bapa kandung kepada anaknya itu pasal polis yang kena jejak. Berdasarkan no MYCARD, tahu2 aje dah meninggal dunia bila JPN buat semakan.

Kahwinnya pun sekejap aje. Lepas Firdaus berusia setahun mereka bercerai. Masa itulah si ibu Lola jaga anak dia sorang diri. Dari kecil sampai ke besar.

Takde sokongan dari keluarga. Takde bantuan kewangan. Dan takde apa2 yang memudahkan urusan untuk menjaga anak dia membuatkan dia semakin stress gamaknya.


'IBU, ummi dan makan...'. Hanya tiga perkataan itu saja mampu diucap Muhammad Firdaus Dullah, Perkataan 'ibu' itu merujuk kepada pengasuh remaja berkenaan, Norfitri Radius, 42, yang menjaganya selama lapan tahun sejak 2003, sementara 'ummi' merujuk kepada ibu remaja berkenaan yang kini masih ditahan reman bagi membantu siasatan atas penemuan mengejutkan seluruh rakyat negara ini.

Manakala, perkataan 'makan' pula biasanya akan keluar daripada mulutnya setiap kali lapar.

Perkara itu didedahkan Pengarah Hospital Tuanku Ja’afar Seremban, Datuk Dr Jaafar Che Mat berhubung tahap kesihatan Muhammad Firdaus selepas dua hari dirawat dan dijaga rapi di hospital berkenaan.

Ketiga-tiga perkataan itu juga menunjukkan 'dunia' Muhammad Firdaus sebelum ini hanya tertumpu kepada pengasuh dan ibunya saja, tanpa melihat dan mengenali orang lain di sekeliling, sehingga ada kala dia kelihatan takut pada orang ramai.
-sinar harian-

Tak faham kenapa nak salahkan 'taktau cara minta pertolongan jkm'. Usahanya takat mana? Difahamkan puan lola pun menderita penyakit, kalaulah dia berusaha lebih, silap haribulan lebih dari bantuan oku dia dapat..Allah dah bagi peluang usahakan. Tapi kalau sampai kurus kering tinggal rangka, bergelumang najis, rambut serabai macam tu, Allah Maha Berkuasa untuk menyelamatkan hambaNya; anak syurga bernama Firdaus ini. Dengan kuasaNya ditakdirkan malam itu serbuan pihak berkuasa sampai ke rumah itu. Maka selamatlah akhirnya anak syurga ini dari kehidupan jijik itu. Semoga anak ini terus menerus menerima bantuan sewajarnya serta kasih sayang yang diperlukan..buat ibunya, hanya Allah sebaik-baik Pengadil



No comments:

There was an error in this gadget